Wat betekent duurzame inzetbaarheid voor jou?

 In blog

Hoe zorg je als leidinggevende ervoor dat je aanpak voor duurzame inzetbaarheid meer is dan het oppervlakkig meedoen aan de stress-hype?

Duurzame inzetbaarheid, wat betekent dat eigenlijk?
Ok, je kunt er gewoonweg niet omheen. Stress op de werkvloer en de risico’s ervan. Er worden bijna dagelijks nieuwe cijfers gepubliceerd en de tips en tricks die op internet zijn te vinden zijn ontelbaar. Ieder zichzelf respecterende leidinggevende heeft er dan ook wel op één of andere manier aandacht voor: de duurzame inzetbaarheid van de medewerkers. Maar waar hebben we het dan precies over?

Te vaak kom ik tegen dat duurzame inzetbaarheid alleen maar gaat over het verlagen van de verzuim cijfers. Dat is natuurlijk een heel mooi aspect én het is ook maar een beperkt onderdeel van wat er allemaal mogelijk is.

Bij SuperYou gebruiken we voor duurzame inzetbaarheid twee definities. Voor leidinggevenden betekent het dat je bewust je organisatie zodanig inricht dat je optimaal gebruik maakt van alle aanwezige talenten en kwaliteiten. Voor medewerkers betekent het dat je bewust elke dag het beste van jezelf inzet. Omdat je weet dat dit optimale voldoening, werkplezier en geluk oplevert.

Het is een primaire behoefte om een bijdrage te willen leveren aan iets groters
Duurzame inzetbaarheid is dus veel meer dan alleen het ziekteverzuim laten dalen. Naast het fysieke verzuim is er namelijk ook zoiets als mentaal verzuim of psychisch verzuim. Mensen die wél op de werkvloer aanwezig zijn, maar niet het optimale van hun kunnen geven. Omdat ze daartoe ontmoedigd worden, omdat ze daarin veelvuldig zijn teleurgesteld, omdat ze daar om wat voor reden dan ook “geen zin” meer in hebben.

“Geen zin” staat niet voor niets tussen aanhalingstekens. Want daar geloof ik dus niet in. Het ervaren van voldoening, het leveren van een bijdrage aan iets dat groter is dan jezelf, het inzetten van jouw specifieke kwaliteiten en talenten is namelijk een primaire behoefte die ieder mens heeft. Als mensen zeggen dat ze daar “geen zin” meer in hebben, betekent dit eigenlijk dat ze ergens onderweg deze behoefte hebben opgegeven. Vaak in ruil voor de behoefte aan zekerheid. “hier weet ik wat ik heb” of “tja, maar ik moet toch ook de hypotheek blijven betalen”. Met deze argumenten cijferen ze een primaire behoefte weg en nemen ze genoegen met middelmatigheid in hun werk en heel vaak ook in hun leven.

Het is niet normaal om geen of weinig voldoening uit je werk te halen!
Omdat er zovelen zijn die dit doen, lijkt het normaal. Maar dat is het dus niet! Wat normaal is, is dat je elke dag met plezier naar je werk gaat. Omdat je wéét dat je er voldoening gaat ervaren. Niet af en toe, niet als je toevallig die ene collega spreekt of die ene klant. Maar gewoon elke dag. Omdat je weet dat je werk waardevol is, dat het ertoe doet. En omdat je hebt geleerd hoe je daar invulling aan geeft. Dát is normaal!

Het maakt niet uit wat voor werk je doet! Ik moet altijd terugdenken aan een documentaire die ik een paar jaar geleden zag. Bij een Rotterdams bedrijf krijgen ex-gevangenen en verslaafden de kans om deel te nemen aan het arbeidsproces. Ze houden de stad schoon door het opruimen van zwerfvuil. Iedereen heeft zijn eigen buurtje. Het gaat niet altijd zonder slag of stoot, dat kun je je vast voorstellen. De documentaire laat een alcohol verslaafde zien die er grote moeite mee heeft om zich aan het werkritme te houden. En toch…. In een van de laatste scenes van de documentaire zie je deze man, als hij net zijn eigen buurtje heeft schoongemaakt. En dan zegt hij met een trotse blik en een brede grijns in de camera: Kijk, dat heb ik toch maar weer mooi gedaan! Mijn buurtje, mijn stukje Rotterdam ligt er weer prachtig bij!

Voldoening bevordert duurzame inzetbaarheid
Duurzame inzetbaarheid gaat erom dat we voldoening halen uit ons werk. Dat ons werk meer wordt dat alleen maar geld verdienen omdat dit nu eenmaal nodig is. Als ons werk een manier wordt om geluk, plezier en voldoening te creëren, elke dag weer, dan is er sprake van duurzame inzetbaarheid. En dat kan in elke tak van sport en op elk niveau!

Om in een organisatie duurzame inzetbaarheid te bereiken zijn twee zaken essentieel:

  1. Creëer een organisatie cultuur met bijbehorende stijl van leiderschap die deze vorm van duurzame inzetbaarheid stimuleert en borgt. Hierbij zijn drie dingen van groot belang:
    1. Heb een heldere en inspirerende visie en draag deze consequent uit. De praktijk leert dat het nog niet zo gemakkelijk is om een inspirerende visie te verwoorden. Besteed hier dus voldoende tijd en aandacht aan. Het is de moeite meer dan waard. Een inspirerende visie stimuleert medewerkers om het beste van zichzelf te geven. Een inspirerende visie gaat niet over winst, niet over werkprocessen en niet over targets. Een inspirerende visie gaat altijd over een hoger doel. Over iets dat je wilt bereiken door middel van het werk dat je doet. Om een voorbeeld te geven: de visie van Ikea is “Een beter dagelijks leven creëren voor zo veel mogelijk mensen.” En wees eerlijk: dat is toch meer inspirerend dan “Zo veel mogelijk meubels verkopen met een zo hoog mogelijke winst.”
    2. Werk vervolgens gestructureerd aan het realiseren van deze visie. Laat je hierbij niet van de wijs brengen door de waan van de dag. Het leven tegenwoordig is zo hectisch en snel, dat je elke dag wel een andere richting in kunt slaan als je niet zelf het stuur van je organisatie stevig in handen hebt. Vertaal de visie in lange en korte termijn doelen. Meet regelmatig de voortgang. Zitten we nog op de juiste koers? En als je merkt dat je nog niet het gewenste resultaat behaalt, dan is het vooral tijd om je aanpak te verbeteren. En niet, zoals te vaak gebeurt, om de visie te veranderen!
    3. Effectief leidinggeven betekent dat de leidinggevende steeds gericht is op het beste in de medewerker naar boven te halen. Ook hier gaat het dus niet in de eerste plaats om de targets. Natuurlijk moeten er resultaten behaald worden. Anders wordt het een hobby in plaats van een bedrijf en dat kan ook weer niet de bedoeling zijn. Door als leidinggevende te focussen op de vraag “hoe zet ik mijn mensen optimaal in hun kracht?”, gelinkt aan de visie en de daaruit voortvloeiende manier van werken en gewenste doelen,  ben je steeds bezig met het optimaal inzetten en benutten van je beschikbare middelen.
  2. Train alle medewerkers in de basis vaardigheden die nodig zijn om zelf sturing te nemen over hun eigen duurzame inzetbaarheid. Onder deze basis vaardigheden verstaan we bij SuperYou drie dingen:
    1. Mastering Stress. Mensen moeten weten hoe ze stress in hun voordeel kunnen gebruiken. Het leven is hectisch, druk en snel. Werken, een gezin, sporten, een sociaal leven. Het brengt per definitie stress met zich mee. De vraag is dus ook niet: Hoe voorkom ik stress? De vraag moet zijn: Hoe zet ik stress op een constructieve manier in?
    2. Building Leadership. Leren leiderschap te nemen. Verantwoordelijkheid te dragen. Voor het eigen handelen en de eigen beslissingen. Bewust kiezen. Dus ook bewust kiezen om een bijdrage te willen leveren aan het werk, aan de visie.
    3. Crafting Communication. Constructief communiceren, ongeacht de omstandigheden. Weten hoe je vanuit gedeelde belangen gemakkelijk kansen en oplossingen creëert. Kansen creëren. Effectief en constructief kunnen beïnvloeden. Zodat er duurzame relaties ontstaan.

Hebben we een snaar geraakt? Is er een vonk van inspiratie?

Laat deze niet uitdoven! Maak direct vrijblijvend een afspraak en we onderzoeken samen hoe ook jij de stap zet naar échte duurzame inzetbaarheid.

Recommended Posts

Plaats een reactie

Neem contact op!

We zijn even weg.
Laat een berichtje achter en we komen zsm bij je terug!

Vul uw trefwoorden in en geef Enter om te zoeken

10 GRATIS Supertips!

Ontvang elke week een inspirerende SuperYou Learning Video in je inbox!

Dank voor je aanmelding! De eerste Supervideo is naar je onderweg!

Hoeveel keuzestress hebben jouw medewerkers?