Altijd ja zeggen, geeft werkstress

 In blog

Zeg jij ook veel te snel ja? Dan ben je gevoeliger voor stress. Ons praktijkvoorbeeld over hoe snel je stress kunt krijgen, gaat dit keer over Marcel. Ik herinner me Marcel nog als de dag van gisteren. Marcel is een echte IT-er. Een vriendelijke vent en een absolute kei in zijn vak, is van alles op de hoogte en weet altijd een oplossing te vinden. Iedereen is blij met Marcel, heb je een probleem, dan staat hij altijd direct klaar om het snel op te lossen en Marcel is echt niet te beroerd om de grote klussen waarbij het netwerk plat moet, in de avonduren of het weekeinde te doen. Marcel heeft hard voor de zaak, begrip voor zijn collega’s en snapt dat als iemand niet kan werken dit slecht is voor zijn collega en het bedrijf. Kortom een “Gouwe kerel” voor de baas en ook nog een leuke, vriendelijke, misschien wat stille man. Communicatief niet heel sterk, maar dat compenseert hij ruimschoots door zijn harde werken en altijd klaar staan.

Marcel zegt nooit nee!! Marcel is gevoelig voor een burn-out doordat Marcel altijd ja zegt, alles evenveel prioriteit geeft en hij zelf niet om hulp vraagt, want zijn collega’s zijn ook heel druk. Bovendien, als hij de zaken zelf oppakt is dat uiteindelijk toch het beste; hij houdt de controle en de kans op fouten is het kleinst. Herkenbaar?

Werkstress symptomenSuperYou Altijd ja zeggen, geeft stress

Totdat Marcel vaker moe is en dat hij ’s nachts slechter slaapt, thuis een korter lontje heeft en zich minder goed kan concentreren. En ondanks de korte vakantie, heeft hij de laatste dagen regelmatig hoofdpijn, iets wat hij daarvoor eigenlijk nooit had.

Tijdens een gesprek met zijn manager, kwamen de klachten toevallig ter sprake, de manager moest wel even doorvragen, want Marcel is niet zo’n prater en klagen staat niet in zijn woordenboek.

Veerkracht en Communicatie

Ik zie hem nog binnen komen, samen met zijn manager, een vriendelijke rustige, wat introverte man. Tijdens de eerste uren hield hij zich op een afstandje, hij deed wel mee, maar waar zijn manager zich volledig gaf, beleefde Marcel de training op zijn eigen wijze. Wij zijn nu twee maanden verder en Marcel en zijn manager hebben inmiddels vier dagen training erop zitten. Zij hebben geleerd en ervaren om met stress om te gaan en Marcel heeft geleerd dat; ook als je vaker nee zegt mensen je nog best aardig vinden. Marcel is veel veerkrachtiger en kan beter communiceren. Zo heeft hij uit zichzelf aan Floor gevraagd om hem en de afdeling te helpen. Floor is de telefoniste/receptioniste en ze had eigenlijk tijd over. Floor heeft met iedereen binnen de organisatie goed contact, zij vangt nu de eerste vraag op en samen bespreken ze welke klussen het eerste opgelost worden en Floor informeert de organisatie. En Marcel staat zelf ook beter zijn mannetje als hem gevraagd wordt om snel even iets tussendoor op te lossen. Kortom: een win-win oplossing. En daar zijn we bij SuperYou zo gek op!

Recommended Posts
Neem contact op!

We zijn even weg.
Laat een berichtje achter en we komen zsm bij je terug!

Vul uw trefwoorden in en geef Enter om te zoeken

10 GRATIS Supertips!

Ontvang elke week een inspirerende SuperYou Learning Video in je inbox!

Dank voor je aanmelding! De eerste Supervideo is naar je onderweg!

Super You Titanic Effect HeaderHoeveel keuzestress hebben jouw medewerkers?