Aanspannen en ontspannen

 In blog

Bij SuperYou leer je de meest krachtige holistische aanpak om structureel stress te beheersen. Er bestaan hele effectieve methoden om te ontstressen in de hitte van de strijd. Een zeer effectieve techniek om te ontstressen in het moment, is aanspannen en ontspannen. De oefening gaat als volgt:

“Denk aan iets waar je de afgelopen maand zorgen over hebt gemaakt. Zie, hoor en voel de situatie weer helemaal voor je. Voel de emotie die in je opkomt. Adem er naar toe. Voel de spanning die dit ergens in je lichaam veroorzaakt. Misschien in je keel, of in je hart, je borst, je solar plexus of je buik. Leg je hand op deze plek. Geef de stress die je nu voelt een cijfer tussen de 1 en 10.

Adem nu diep in en maak met je rechterhand een heel stevige vuist (je mag je hand weghalen van de ‘stressplek’ waar hij net lag). Houd je adem in. Houd je vuist strak en span je rechterarm aan, van je pols naar je bovenarm, je elleboog en je biceps tot aan je schouder. Houd deze spanning én je adem 10 seconden vast en laat ze dan allebei los. Je arm wordt helemaal slap als spaghetti. Doe nu hetzelfde met je linkerarm. Je ademt diep in (helemaal tot onderin je buik), bal je linkerhand tot een vuist en span vervolgens je hele arm aan, van je pols naar je bovenarm, je elleboog en je biceps tot aan je schouder. Houd deze spanning én je adem 10 seconden vast en laat ze dan allebei los. Schud je armen los.

Doe nu tien seconden lang hetzelfde met je rechtervoet, -enkel, -kuit en rechterdij. Adem diep in tot onderin je buik en houd je adem 10 seconden vast, terwijl je tegelijkertijd al die spieren heel strak aanspant. Laat dan je adem en je spieren, op het zelfde moment, los. Ga naar je linkerbeen: adem diep in en span 10 seconden lang de spieren in je voet, enkel, kuit en linkerdij aan. Laat dan je adem en je spieren allebei los. Schud je benen los.

Adem nu langzaam en diep onderin je buik in. Span je armen en benen aan beide kanten aan, houd je adem in en span je buik dan ook aan. Tien seconden aanspannen en vasthouden. Houd vast. Houd vast. Blijf vasthouden. Laat nu alles los: je adem, je handen, je armen, je voeten, je benen en je buik. Rust een paar seconden uit en laat het bloed de rest van je lichaam weer instromen. Adem nu langzaam en diep onderin je buik in en adem met een zucht uit. Herhaal dit drie keer. Na de derde zucht ga je weer normaal ademhalen en observeer je je lichaam en je geest.”

Hoe voel jij je nu? We zijn benieuwd naar je reactie!

Met deze oefening heb jij allereerst de bekende vecht- of vluchtreactie opgeroepen en contact gelegd met jouw autonome zenuwstelsel. Met het loslaten van de spanning heb je het signaal naar jouw hersenen gestuurd dat ‘het gevaar’ geweken is. Hierdoor werd je vecht- of vluchtreactie met al zijn chemische en hormonale effecten op jouw lichaam uitgeschakeld.

Recent Posts

Plaats een reactie

Neem contact op!

We zijn even weg.
Laat een berichtje achter en we komen zsm bij je terug!

Vul uw trefwoorden in en geef Enter om te zoeken

Veerkracht in 16 secondenZo versloeg Rosita haar angst