Stress op het werk

Stress op het werk

Als je last hebt van stress op het werk betekent dat in veel gevallen dat je een groot deel van de week last hebt van stress. Bovendien lekt stress vaak door naar je privéleven. Dit is niet alleen vervelend, het is ook ongezond. Wie langdurig last heeft van stress kan namelijk lichamelijke en psychische klachten krijgen.

Als je te lang met grote hoeveelheden stress kampt, loop je een hoger risico op een burn-out. Burn-outs komen vaak voor. Cijfers van het CBS wijzen erop dat 14 procent van de werknemers in Nederland burn-outklachten hadden in 2014. Dat is 1 op de 7! Mensen in het onderwijs lopen het meeste risico. Gelukkig kun je de kans op een burn-out verkleinen door je bewust te zijn van stress en leren er goed mee om te gaan.

Accepteer stress – een beetje

Stress op het werk is onvermijdelijk en zal altijd op de loer liggen. Een deel van de oplossing zit in het accepteren van het feit dat stress er is. Vervolgens zul je moeten kijken hoe je deze stress kunt verminderen. Maak bijvoorbeeld een lijstje met stressfactoren, dingen die jou stress bezorgen. Misschien zijn het je collega’s, je baas, de soort werkzaamheden of je werktijden. Ook de manier waarop je met je werk omgaat, heeft invloed op jouw stressbeleving. Het is misschien niet altijd mogelijk om stressfactoren uit je dag te verwijderen, maar helpt al als je ze weet te herkennen.

Pak je breaks

Om jezelf van stress te bevrijden, moet je jezelf van tijd tot tijd losweken uit de situatie die voor stress zorgt. Heb je een kantoorbaan? Probeer er dan af en toe even uit te gaan. Eet je lunch niet aan je bureau, maar ga naar buiten. Maak een wandeling. Geniet van de omgeving. De frisse lucht zal je goed doen. Soms is er iets meer nodig. Ga bijvoorbeeld een lang weekend weg als je goed tot rust wilt komen.

Zorg te allen tijde dat je werklast je niet te veel wordt. Soms is het belangrijk om ‘nee’ te zeggen op je werk. Het draait altijd om balans. Uiteindelijk ben je veel minder productief als je overbelast bent. Bovendien is het niet eerlijk om te veel van jezelf te eisen. We willen allemaal ons best doen op werk, maar dit betekent niet altijd dat je meer werk moet doen.

Het is belangrijk om niet te wennen aan een te hoge hoeveelheid stress. Accepteer het niet als een deel van je werk en zorg goed voor jezelf. Als je merkt dat je meer stress hebt, ga dan altijd op zoek naar de oorzaken en kom in actie.

Tips tegen stress

Je zal stress nooit helemaal kunnen uitbannen uit je leven en dat hoeft ook niet. Stress is een deel van ons leven en met een normale hoeveelheid stress kun je goed leren omgaan. Er zijn veel tal van oefeningen te vinden. Ontdek wat het beste voor jou werkt. In onze superblog vind je een aantal praktische tips om je op weg te helpen. Lees bijvoorbeeld ‘Aanspannen en ontspannen’ en ‘Veerkracht in 16 seconden’.

Verder kun je je aanmelden voor onze 10 gratis supertips. Je ontvangt dan wekelijks een mailtje met een learning video die je helpt om bter in balans te blijven. Zo blijf je er over een langere periode serieus mee bezig en zal je erin slagen om duurzaam goed met stress om te gaan.

Zoek op tijd hulp

Als je door stress op het werk ernstige klachten hebt ontwikkeld, is het verstandig om naar de huisarts te gaan. Heb je bijvoorbeeld veel last van hoofdpijn, slapeloosheid en/of chronische vermoeidheid? Zoek hulp. Je hoeft het niet allemaal zelf te doen. Voorkom een burn-out. Het is een serieuze aandoening die veel schade kan berokkenen. Een advies van een huisarts kan al het verschil maken. Blijf dus niet te lang met stress rondlopen, maar ga ermee aan de slag.

Mastering Stress
Robin van Leuffen

Stress de baas?

Volg het Mastering Stress Event!

Omgaan met stress is voor velen een uitdaging. Tijdens dit tweedaagse event leer je hoe jij jezelf mentaal en emotioneel in topconditie brengt.

Neem contact op!

We zijn even weg.
Laat een berichtje achter en we komen zsm bij je terug!

Vul uw trefwoorden in en geef Enter om te zoeken